
Door de COVID-19 pandemie is thuiswerken gemeengoed geworden voor organisaties. De hybride vormen die door bedrijven toegepast worden biedt medewerkers alle ruimte om thuis de werkzaamheden voort te zetten.
Maar hoe zorg je als onderneming dat je telefonisch goed bereikbaar blijft wanneer medewerkers gebruik maken van een eigen internetaansluiting thuis en, uiteraard, op verspreide locaties aan het werk zijn?
Bellen vanuit de cloud
In de afgelopen jaren is door de uitfasering van de analoge en ISDN-telefoonlijnen door KPN al een enorme stap gezet naar het bellen over IP-verbindingen (VoIP). Het merendeel van de bedrijven in Nederland heeft de bereikbaarheid geregeld door gebruik te maken van een Cloudcentrale. Ook de integratie van de mobiele telefoon door middel van de VastMobiel-integratie heeft hiermee een grote impact gehad op de bereikbaarheid van Zakelijk Nederland.
Optimaal bereikbaar zijn
Door gebruik te maken van een VidiNed Cloudcentrale ben je verzekerd van een optimale inrichting van jouw telefooncentrale. Afhankelijk van hoe het thuiswerken toegepast wordt kan je gebruik maken van een softphone (software met belfunctionaliteit), VastMobiel integratie of eventueel een vast toestel thuis.
Het grote voordeel van de Cloudcentrale is dat je alle professionele functies zoals belgroepen, wachtrijen en welkomstteksten centraal kan regelen en vervolgens beschikbaar stelt aan de medewerkers via de eigen internetverbinding (of het mobiele netwerk in geval van VastMobiel integratie).
Om thuiswerkers goed gebruik te laten maken van de Cloudcentrale zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kan houden:
- Zorg voor een goede internetverbinding
- Gebruik een kwalitatief goede headset
- Kies de juiste oplossing per medewerker
Internetverbinding
Voor thuiswerken is geen extreem zware internetverbinding noodzakelijk. Een gesprek met HD-kwaliteit gebruikt een minimale hoeveelheid data in verhouding tot de meest gangbare internetverbindingen in Nederland. Het is wel van belang dat particuliere internetverbindingen van goede kwaliteit zijn en of er een telefoonaansluiting vanuit de provider ingericht is. Dat laatste kan audio of registratieproblemen geven wanneer twee telefoonaccounts gebruik maken van dezelfde externe poort.
Thuis wordt voornamelijk WiFi gebruikt om overal te kunnen werken. Is het voor regulier internetverkeer (browsen, werken in Sharepoint of voor het streamen van muziek) niet direct noodzakelijk om een 100% stabiele WiFi verbinding te hebben, bij telefoonverkeer is dat een ander verhaal. Wanneer je tijdens een telefoongesprek een instabiele WiFi-verbinding hebt dan merk je dat direct. Een eenvoudige oplossing is om gebruik te maken van een bekabelde verbinding (met WiFi uit) in plaats van een matig WiFi-signaal te gebruiken. Je zal merken dat niet alleen telefoongesprekken aanzienlijk beter gaan, ook het overige internetverkeer gaat een stuk vlotter.
Headset
Afhankelijk van hoe een thuiswerkplek is ingericht kan je eenvoudig gebruik maken van headsets die aangesloten zijn op de pc of laptop, de vaste telefoon of op de mobiele telefoon. De door Vidined aangeboden headsets maken allemaal gebruik van een draadloze bluetoothverbinding en kunnen makkelijk op meerdere apparaten aangemeld worden. Zo ervaar je maximale vrijheid tijdens gesprekken en door de ergonomische vorm voorkom je klachten aan nek of hoofd.
Medewerkers hebben allemaal eigen wensen en eisen als het gaat om wat prettig is om te dragen op het hoofd. De Sennheiser EPOS headsets zijn verkrijgbaar in verschillende draagvormen, in mono of stereo uitvoering en met verschillende oorschelpen. Zo is er altijd een passend model voor iedere vorm hoofd (én oor).
De juiste oplossing per medewerker
Net als de juiste headset per medewerker kan de manier van bellen ook per medewerker anders zijn. De éne medewerker belt via een softphone (software met belmogelijkheid), de ander via VastMobiel integratie en ook het bellen met een vast of draadloos toestel thuis is mogelijk.
Het voordeel van de Cloudcentrale is dat je niet meer gebonden bent aan één manier van bellen en een nog groter voordeel is dat alle functionaliteiten van de centrale beschikbaar zijn voor de thuiswerkplek.
Met Vidined ben je flexibel
Vidined maakt gebruik van het BroadSoft-platform voor haar Cloudcentrales. Deze centrale wordt volledig op maat voor de klant ingericht en is daarmee flexibel in de groei (of krimp) van een bedrijf. Ook in de huidige pandemie kan er eenvoudig omgeschakeld worden van een thuiswerkplek naar een (toekomstige) kantoorwerkplek.
Deze mate van flexibiliteit zorgt dat iedere ondernemer altijd verzekerd is van een passende oplossing voor zijn of haar bedrijf. Aansluitingen op de Cloudcentrale neem je per maand af en daarmee kan je op- en afschalen naar behoefte.
Wij helpen je graag bij het optimaal bereikbaar maken van jouw bedrijf. Wil je eens sparren of weten wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact op met onze experts op 088 204 9900.